SPF (Güneş Koruma Faktörü) testi, güneşten koruyucu ürünlerin cildin doğal koruma işlevini ne ölçüde artırdığını ortaya koyar. Örneğin, cildin doğal korunma süresi 10 dakika ise, SPF 3 seviyesinde bir ürün kullanıldığında bu süre üç katına çıkarak 30 dakikaya ulaşır.
Güneş koruyucu ürünlerin her biri özel olarak UV filtre özelliğine sahiptir. Bu ürünlerin etkinliği ve etkinliğin iddia etme şekli ise uygulama yöntemini direkt olarak etkiler. Ürünlerde yanıltıcı ve yanlış bir iddia bulunması ise önemli oranda halk sağlığı sorunlarını ortaya çıkmasına neden olabilir. Bir direktif ya da düzenleme olmamasına rağmen tüketici etiketleri koruyucu ürünleri AB'ye pazarlarken mutlaka dikkate alınması gereken ana belge olarak nitelendirilir.
Yayınlanan bu önerinin temel amacı ise belirlenen cilt tipi ve maruziyet göz önünde bulundurularak en doğru ürünün tercih edilmesinde, ürünler arasında kıyaslama yapılmasında tüketiciye yardımcı olmak ve güneş koruyucu ürünlerin Avrupa çapında etiketleme şeklini daha basit hale getirerek standartlaştırmaktır.
Bu bağlamda Avrupa komisyonu, bu öneride güneş koruyucu ürünlerde bulunmaması gereken çeşitli iddiaları, uyulması gereken önlemleri ve iddia edilen bazı özellikler için verilmesi gerekli olan kullanım talimatlarını örnekler kullanılarak açıklamıştır.
Günel kremlerinde SPF ile ilgili tüketici bilgilendirmesi son derece önemlidir. Bu noktada güneş koruyucu ürünlerle alakalı olarak yapılmaması gereken iddialar şu şekilde sıralanabilir:
Ayrıca dikkat edilmesi gereken önlemler şu şekildedir:
Güneş koruyucu ürünlerin etiketlenmesinde ön planda tutulan ürün etkinliği için önerilen kullanım talimatları şu şekildedir:
Kullanılan güneş koruyucu ürünlerin, UVB ve UVA radyasyonuna karşı en az koruma derecesini sağlamak zorundadır. Koruma derecesinin belirlenmesinde , tekrarlanabilir test yöntemleri kullanarak ölçüm yapılmalı ve foto-bozulması mutlaka dikkate alınmalıdır. Bu yüzden in vitro test yöntemlerinin tercih edilmesi olmazsa olmazdır.
Güneşten koruyucu ürünlerin taşıması gereken minimum koşullar aşağıda belirtilmiştir.
Güneşten koruyucu ürünlerin etkinliği ''düşük'', ''orta'', ''yüksek'' ya da ''çok yüksek'' gibi çeşitli kategorilere atıfta bulunarak etiket üzerinde mutlaka yer almalıdır. Her bir kategori içerisinde UVB ve UVA ışınlarına karşı standardize koruma derecesinde denklik çok önemlidir. Etiketlerde bulunan güneşten koruma faktörünü gösteren sayıların çeşitliliği ise tüketicinin birbirinden farklı ürünler arasında kıyaslama yapmasını kolaylaştıracak ve tüketicinin tercihini azaltmayacak şekilde sınırlandırılmak zorundadır. Güneşten koruyucu ürünlerde aktif şekilde kullanılan sözel, figüratif ya da diğer işaretler ise ürünlerin sahip olmadığı özellikleri ima etme konusunda bile kullanılamazlar.
Güneş ışınları çok güçlü bir D vitamini kaynağı olmakla beraber, bağışıklık ve kemik sağlığı sistemi için son derece önemlidir. Ancak güneş ışınları D vitamini ile birlikte radyoaktif özelliğe sahip olan ve cilt için zararlı olan ultraviyole ışınlara ev sahipliği yapar. Canlılığın çok önemli yaşam kaynağı olan bu ışınlar, aslında direk temas ettiği takdirde insan cildi için çok risklidir. Söz konusu olan bu ışınlar derinin alt tabakasına kadar etki ederek, kişide erken yaşlanmaya neden olur ve öyle ki uzun vadede cilt kanserine bile neden olabilir.
Cildi güneş ışınlarının bu zararlı etkilerine karşı koruyan cilt bakım ürünlerine ise güneş koruyucu ismi verilir. Güneş koruyucu ürünler, UVA ve UVB gibi zararlı ultraviyole ışınlarının sebep olduğu radyasyonu soğurabilen ya da yansıtarak geri döndüren son derece işlevsel ürünlerdir. Güneş koruyucu seçiminde cilt için en uygun olan kreme yönelmekte fayda vardır. Ayrıca bu ürünlerin dışarı çıkmadan 25-30 dakika önce sürülmesi tavsiye edilir. Bu ürünlerin cildi koruma özelliğini daha net şekilde ön plana çıkarmak için SPF ölçü birimi kullanılır. Bu yüzden güneş kremlerinde SPF tüketici etiketlemesi bilgi vermek açısından olmazsa olmazdır.
SPF yani güneş koruma faktörü anlamına gelen bu kavram, genel olarak 15 ile 50 arasında değişiklik gösterir. Değer ne kadar fazla olursa olsun, aslında ürünün koruma etkisi de o kadar güçlü olur. Örnek vermek gerekirse; SPF 50 olan bir güneş kremi, SPF 15 olan bir kreme göre çok daha yüksek koruma sağlar. Bu konuda cilt uzmanlarının tavsiye ettiği değer ise genel olarak 30 SPF'dir. Ancak daha güçlü bir koruma için daha yüksek güneş kremi ürünlerini tercih edebilirsiniz. Her durumda güneş kremi faydaları cilt üzerinde etkisini gösterir.
Etkili bir güneş koruma sağlamak için ürünü doğru miktarda, doğru şekilde ve en doğru zaman diliminde kullanmanız gerekir. Cildinize uygun güneş kremini tercih ederek güneşin zararlı etkilerinin neden olabileceği her türlü sorunu minimize etmek tamamen size bağlıdır.
Güneş kremlerinde SPF, tüketicilerinin tercih aşamasından işini kolaylaştırır. Saniter, güneş kremi SPF analizinde üst düzey kalite standartlarında çalışmalara imza atarak her zaman beklentileri karşılayan doğru rapor sonuçlarına ulaşmanızı sağlar. Uzun yıllardır analiz konusunda rakiplerinden hep bir adım öne çıkmayı başaran firmamız için öncelikli olan doğru sonuçlara en kısa süre içerisinde ulaşmasını sağlamaktır. Bu bağlamda Saniter her geçen gün büyümeye ve gelişmeye devam eder. Sizde güneş kremi seçimi yaparken doğru ürüne hemen sahip olmak için Saniter güvencesini deneyimleyebilir ve cilt sağlığınız için en doğru güneş kremine sahip olma şansını yakalayabilirsiniz. Saniter, söz konusu kalite odaklı analiz olduğunda en doğru adres olarak karşınıza çıkmaya devam eder.
© 1994 | Saniter Gıda – Çevre Bilimi Gözetim Ve Mühendislik Hiz. Tur. Tic. A.Ş.